EN
עורך דין דיני חוזים

חוזים בנושאים מסחריים ועסקיים הינם מורכבים מאוד ויש להכינם בצורה נכונה. צריך לקחת בחשבון אלמנטים שונים וחשובים, ובראש וראשונה, את  ההסכמות אליהם הגיעו שני  הצדדים. בנוסף לכך, יש לנסח את  הסעיפים  השונים באופן שלא יסתרו חוקים קיימים. יש צורך להתחשב בחוקים  רלוונטיים דוגמת חוק החוזים ועוד. יש צורך ליצוק תוכן משפטי לכל זה מאחר וחוזה הוא מסמך משפטי מחייב שניתן לפרש אותו ולאוכפו בעת  הצורך. משום כך יש, בין  היתר, לציין במפורש סעיפים  המתארים הפרות ברורות ואף לכתוב מהן  התרופות  המגיעות לצד שנפגע בגין הפרתם.

 

עורך דין דיני חוזים מתמחה בחוזים עסקיים מסחריים שמטפלים בנושאים כמו: רכישת חברות או פעילות עסקית, מכירת נדל”ן עסקי, כניסה לשותפויות, קבלת זיכיונות , ביטול חוזה זכיינות ועוד. חוקים העוסקים בדיני חוזים הם, בין היתר, חוק המכר, חוק חוזה הביטוח, חוק החוזים האחידים ועוד. למילה הכתובה בחוזה יש משקל חשוב ומשמעות רבה והיא צריכה להיכתב באופן שניתן לפרש אותה בצורה ברורה. עורך דין חייב להתחשב בכל אלה ובאלמנטים אחרים נוספים. הכנת חוזה שמתאר פעילות מתמשכת צריכה להיעשות גם בפרספקטיבה עתידית ויש צורך לתת פתרונות להתייקרויות, לשינויים במפרט העבודה, ולפרמטרים משתנים אחרים שעשויים לקרות.

עורך דין הוא גם האדם אשר מגן על לקוחו בעת סכסוכים שנובעים מהפרות שונות. הוא ישתדל לפתור בעיות קיימות כשהן עדיין קטנות על מנת לא להיגרר לבתי משפט שמייקרים את כל התהליך. במידה ואין הוא משיג מטרתו הוא ימליץ ללקוחו להגיש תביעה כדי לקבל סעד מבית המשפט. בדיון הוא ינסה לפרש את החוזה לטובתו, יציג מסמכים וחוות דעת, יציג תקדימים משפטיים ועוד. תביעות כאלו יכולות להיות מוגשות מול שותפים עסקיים לשעבר, חברות ביטוח, רשויות מוניציפאליות ואחרות ועוד.

עו”ד עסקי מתמחה בייעוץ וליווי עסקים שונים וחשיבותו רבה מאוד לכל מנהל או מנכ”ל עסק. שירותיו ניתנים בפעילויות שונות של העסקים. בעת הקמת עסק, כאשר רוצים להיכנס לפרויקט מורכב המחייב השקעה כספית, בעת התמודדות במכרז או לאחר קבלתו והצורך לחתום על הסכם, בעת קבלת חוזה זכיינות ועוד. הצורך בשירותיו נדרש רבות בעת חתימתה על חוזים מול ספקים, נותני ומקבלי שירות, שותפים פוטנציאליים ועוד. כמובן, שהוא חייב לייצג גם בעת סכסוכים עסקיים שחלקם יכול להיגרם בפשרות וחלקם האחר להיגרר לבתי משפט. לכן, טווח הפעילות והמעורבות שלו הינה רבה מאוד.

אחת ההתמחויות של עו”ד עסקי היא במשא ומתן על הסכם ובניסוחו. חוזה שותפות עסקית חייב להיות ערוך על פי כל מיני חוקים שחוקקו בתחום. אסור שיהיו בו סעיפים הנוגדים את החוק. אחת הסיבות לכך היא שהוא מסמך משפטי שניתן לתקוף אותו בבית משפט. בעת סכסוך בבית משפט או בבוררות וכדומה הוא מהווה מסמך בסיסי ולמילה הנכתבת בו יש משמעות, כך, שלא ניתן לפרש אותה אחרת. הניסוח המדויק שנעשה על ידי עורך הדין היא זאת שעשויה, לסוף, לקבוע את פסק הדין הניתן לגבי הסעיף שעליו מתווכחים. ברור הוא, שלקוח שקבל ייעוץ מוקדם וזכה, עשה נכון כשנעזר באיש מקצוע מהשורה הראשונה.

עורך דין מנוסה מכיר את המהמורות השונות העלולות לגרום לתקלות בהתנהלות העתידית בכל תחום עסקי ויכול להתריע עליהן, מאידך הוא יכול להציע שורה של המלצות כמו למשל, להימנע מחתימה על הסכם רע מבחינת הלקוח, לחילופין בעת הקמת עסק, לרשום את הישות כחברה בע”מ ולא כעוסק מורשה, להכניס סעיפים מתנים לטובת זכיין בהסכם מורכב מול הרשת המוכרת את הזכיינות ועוד. כל ההמלצות הללו, ואחרות נוספות, עשויות להתבטא בחיסכון בכסף ולתרום בהמשך.

 

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש