EN
זכיינות תחנת דלק

עלות זכיינות תחנת דלק

תחנות הדלק בישראל פורחות כאשר על הכבישים נעים מדי יום מאות אלפי מכוניות. חדירת דגמי רכב של יצרנים שונים והעלייה המתמדת בבעלות על כלי רכב היא תוצאה ישירה של ההתרחבות הכלכלה בישראל. תחנות דלק מוכרות דלקים שונים, גז, שמנים, אבזור למכוניות ועוד. בין היתר, מחזיקות חנויות נוחותו מתקני רחיצה, ואף משכירות בתחומן מבנים למסעדות ולמתן שירותים אחרים. כך, שפעילות כזאת יכולה להיות גבוהה ובמחזורים כספיים משמעותיים. חברות הדלק מבססות את פעילות תחנות הדלק שלהם, בין היתר, על מסירת זיכיונות.

זכיינות תחנות דלק מתאימה מאוד לבעלי קרקע שניתן להקים עליה תחנת דלק. מבחינת הזכיין יכולה להיות כאן עסקה מעניינת אשר במסגרתה הוא מקים את התחנה ומקבל מותג מצליח. הוא מחויב לרכוש דלק ומוצרים נלווים רק בחברה עימה הוא קשור. כך, החברה מרוויחה ממכירות שיכולות להגיע לכמויות משמעותיות של ליטרים ללא מעורבות ישירה בניהול התחנה. הזכיין מצידו חייב לפעול תחת ההנחיות והמדיניות של החברה. גובה התמלוגים ייקבע בהתאם להסכמות שבין שני הצדדים. קניית זכיינות של תחנת דלק יכולה לייצר רווחים גבוהים לזכיין שרוכש אותה.

הרווחים על מכירת כל ליטר דלק נחשבים לנמוכים, יחסית, ויש צורך למכור כמויות גדולות בכל חודש. משום כך, כדאי לבדוק טוב את מיקום התחנה המיועד,  ולקבל הערכות על כמויות הדלק שניתן יהיה למכור. בעת קבלת תחנת דלק קיימת יש לבצע בדיקת נאותות שמשמעותה בדיקת מחזורים כספיים והכנסות לעומת הוצאות. כלומר, לבדוק שהתחנה אכן מרוויחה. כל זכיינות תחנת דלק יש לעגן בהסכם כתוב שנערך בין שני  הצדדים. חברת הדלק, מטבע הדברים, מכינה את ההסכם על פי צרכיה, אבל יחד עם זאת, זכיין יכול לנסות ולהוריד עמלות, לקבל הקלות, לדרוש שיפורים אחרים ועוד. עורך דין זכיינות בעל ידע וניסיון מצטבר בתחום הזכיינות יכול לסייע לו רבות במשא ומתן.

אולי יעניין אותך גם:

זכיינות תחנת דלק

כמות המכוניות הפרטיות וכלי הרכב האחרים הנעים על הכבישים מבטיחים צריכת דלק גבוהה וקבועה. משום כך, זכיינות תחנת דלק היא השקעה מבטיחה ומאפשרת רווחים רבים לאורך שנים. הענף הנ”ל נחשב גם ליציב מבחינת הצריכה, כך, שהוא בטוח ומאפשר לבעלים להתבסס כלכלית. יחד עם, זאת, לא כל תחנה נחשבת למוצלחת ואלו המוצלחות מחייבות רכישת זיכיון במחירים גבוהים, יחסית. בנוסף צריך לדעת, כי מדובר על עבודה קשה, ולעיתים, סביב השעון עם מחויבות רבה לעסק.

קבלת זכיינות תחנת דלק הינה משימה מורכבת, שכן, החברות הנותנות אותה בודקות היטב את כישוריו ויכולותיו הכספיות של המבקש. במקרים רבים, הם מעדיפים זכיינים בעלי ניסיון והצלחה מוכחת. כל מי שעומד בתנאים צריך לקבל את תנאי החברה. המשמעות היא תשלום חד פעמי שאיננו מוחזר, ובנוסף, תמלוגים חודשיים קבועים הנגזרים ממחזורי המכירות של הדלק, השמנים, ויתר המוצרים על פי הסכם זכיינות קבוע מראש. הזכיין חייב, כמובן, לרכוש את כולם מהחברה או דרכה ולנהל את התחנה על פי מדיניותה.

הניסיון והתוצאות מוכיחים כי תחנת דלק המנוהלת היטב והממוקמת במיקום טוב מכניסה לבעליה ולחברה רווחים גדולים. יחד עם זאת, צריך לזכור כי העמלות עבור הדלק עצמו נמוכות ויש צורך למכור כמויות רבות כדי שהחזקת התחנה תהיה משתלמת. היזם בעל התחנה צריך לדעת כי כל הניהול וההוצאות נופלות עליו. מדובר על ניהול חשבונות, העסקת עובדים, ניהול טכני, דיווח לרשויות ועוד. קבלת זכיינות תחנת דלק נעשית רק לאחר חתימה על הסכם מפורט המוכתב ומוצג על ידי החברה. היא זאת הקובעת את התנאים. מומלץ לזכיין להיות מיוצג על ידי עורך דין בעל מוניטין בתחום דיני זכיינות בכלל, ותחנות הדלק בפרט. הוא יכול לסייע בהדרכה ובעצות טובות שיסייעו בהשגת הסכם טוב ככל האפשר.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש