EN
חוזה שותפות עסקית

אנשי עסקים רבים מעדיפים להיכנס לשותפויות עסקיות. אחד היתרונות הבולטים בשיטת ניהול עסקים שכזו, היא בעובדה ששותפות מוצלחת תורמת מאוד, לכל אחד מהשותפים בנפרד ולעסק עצמו. בשותפות עסקית כל שותף ניחן בכישורים אחרים אותם הוא תורם ובנוסף, יש חלוקת מעמסה של הנטל, כך העסק עשוי להתפתח בצורה מיטבית. לדוגמא: אדם בעל כישורים טכניים שנעדר כישורי ניהול עסקי יכול לחבור לאדם שיכול לנהל את העסק מבחינה טכנית ופיננסית. כך, כל צד תומך בעסק בנקודות חיוניות אחרות. שותפות עסקית היא דבר חשוב מאוד בהצלחת עסקים.

הקמת עסק עם שותף טומנת בחובה יתרונות וחסרונות ומומלץ לעשותה בתשומת לב רבה. בצד היתרונות, כפי שהזכרנו קודם, ניתן למנות בעיקר את חלוקת הנטל המקצועי והכלכלי, וכן, מיזוג של יכולות ותכונות אישיות שונות שכל שותף מביא עימו והתורמות לניהול והתפתחות העסק. שילוב מוצלח בין שני אנשים יכול להביא לשגשוג. לעומת זאת, החסרונות הינם: הגבלת עצמאות בקבלת החלטות, אי התאמה בין שותפים שעלולה לגרום לחיכוכים וויכוחים מתמידים, הונאה של מי מביניהם ועוד.

שותפות ניתן להקים משני אנשים ועד עשרים אנשים ויותר. לאחר הקמת השותפות, יש לשלוח הודעה לרשם השותפות. סעיף 20 לפקודת השותפות קובע כי חובתם של השותפים היא לנהל את עסקיהם לתועלת משותפת ולהיות ישרים איש עם רעהו. יחד עם זאת, יש צורך לעגן את ההתקשרות המשותפת בהסכם מתאים. כל הסכם חייב לכלול אלמנטים נחוצים כגון: שם השותפות, הון השותפות, השקעות בעליה וחלוקת רווחים, מטרות, תקופת שותפות, ניהול השותפות, חלוקת עבודה בין השותפים, ניהול ספרי החשבונות שלה, התחייבות השותפים, מנגנון פתירת מחלוקות, פירוק השותפות ועוד.

כל הפרמטרים שהוזכרו הם פרטים טכניים, אבל מבחינה מעשית כדאי להגיע אל ההסכם לאחר שיחות הכוללות תיאום ציפיות בין השותפים. במהלך השיחות, מומלץ לכל אחד לוודא שהשותף לעתיד אכן מתאים לו ולטעמו. בנוסף, מומלץ לברר על מצבו הפיננסי של השותף, איזה סכום הוא מבקש להשקיע, עד כמה מחויבותו לעסק תהיה גבוהה ואיך הוא עשוי לתפקד בסיטואציות מורכבות. רבים מגדירים שותפות בין שניים כסוג של נישואין, ולכן, השאלות חייבות להיות מהותיות והתשובות ברורות. מומלץ לערוך חוזה שותפות עסקית אצל עורך דין מומחה לנושא. הוא יכין הסכם מקיף אשר נוגע בכל האספקטים החשובים, כולל מה עושים בעת פירוק השותפות. 

באילו תחומים ניתן ליצור חוזה שותפות?

המטרה בשותפות, היא לנהל עסק ביחד, תוך כדי ניצול מרבי של מסגרת עסקית זאת. שותפויות מקובלות במרבית התחומים ובין היתר: מסחר, שירותים, ייצור וכדומה. העיקרון הבסיסי ביותר שיש לקחת בחשבון הוא שכל אחד תורם מהתכונות והידע שלו בנושא אחר ויחד משלימים זה את זה.

תפקיד עורך הדין בהסכם שותפות

עורך הדין מנסח הסכם המשקף היטב את המצב הקיים ברגע כניסת השותפות לתוקף. כמו כן, הוא יכניס סעיפים המספקים פתרונות למצבים עתידיים, במקרה שמי מהצדדים מבצע הפרות קריטיות, או כאשר אחד השותפים רוצה לצאת מההסכם. חוזה שותפות מסודר יספק בסיס איתן וחשוב לעסק ויקטין את הסיכוי לכישלון, הוא ימזער חיכוכים ויאפשר לשני הצדדים לעבוד יחד. עורך דין יכול ללוות את העסק מתחילתו ואף בהמשך בכל מקרה בו הוא נצרך. 

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש