EN
עורך דין מסחרי

עורכי דין רבים בוחרים לעצמם תחום פעילות אחד לפחות ורבים עוסקים בכמה מהם. אחד מתחומי הפעילות המאתגרים הוא מסחר ופעילות כלכלית אחרת הנלווית לו.

עורך דין מסחרי: מה זה?

נשאלת השאלה עורך דין מסחרי מה זה? התשובה לכך מורכבת, ולמעשה כוללת, עיסוק בפעילות כלכלית מגוונת המחייבת בין יתר ייעוץ, הכנת חוזים ומסמכים, ייצוג ועוד. פעילות כלכלית יכולה להיות מסחר לגווניו השונים, מכירת נדל”ן, מכירת עסק, מכירת מוצרים ו/או שירותים ועוד – על כל אלו חולש המשפט המסחרי. גם הקמת ישות עסקית דוגמת שותפות וחברה בע”מ יכולה להיכלל בתחום. עורך דין מסחרי יעזור לכ בכתיבת הסכם מסחרי.

עורך דין מסחרי: תחומי עיסוק

עורך דין מסחרי עוסק בנושאים מגוונים:

הפצה, סוכנות וסחר בינלאומי

בתחום זה יש קודים וחוקים רבים עליהם יש להקפיד. מדובר על פעילויות דוגמת יצוא ויבוא, הקמת סוכנות, קבלת זיכיון למכירת מותגים ישראליים ובינלאומיים ועוד.

ליווי חברות טכנולוגיה וקניין רוחני

דוגמת חברות הזנק, חברות הייטק בינלאומיות ועוד. תחום אחר הוא בנושאים הקשורים בהיבטים שונים של קניין רוחני לסוגיו כולל סימני מסחר, זכויות יוצרים, פטנטים ועוד.

עורכי דין מסחרי מכירים היטב את החוקים הרלוונטיים לפעילות  הלקוח, מכירים את  ההשלכות הכלכליות של רכישת חברות, קבלת זיכיונות, חוקי זכיינות, כניסה לשותפויות ועוד. הם יכולים להתייעץ עם רואי חשבון שיאירו נקודות שונות הדורשים הבהרות מבחינת חוקי המיסוי ועוד. מעל לכל, הם יודעים להכין חוזים מתאימים אשר יגנו על לקוחותיהם מפני בעיות קיימות ועתידיות שעלולות לצוץ בגין החוזה. הכנת הסכם היא משימה מורכבת ויש לקחת בחשבון אלמנטים רבים שאי התייחסות אליהם עלולים לגרום לכישלון  העסקה.

ייעוץ ויישוב סכסוכים

עורך דין מסחרי יכול לייעץ בעת עריכת עסקאות, להכין את ההסכמים הנוגעים אליהם כולל מתן דגש על האלמנטים המשפטיים שבהם. כמו כן, הוא מייעץ בנושאי מכרזים, הצעות מחיר, הגבלים עסקיים, דיני תחרות, בנושאי רגולציה מול הרשויות, ובנוסף, בכל התנהלות מול גורמים וגופים עסקיים שונים כולל בעת ביצוע עסקאות רבות היקפים. הוא יכול לייצג את הלקוח בעת סכסוכים לפני שהם מגיעים לבית משפט, וכמובן, לייצג בדיונים משפטיים. פתרון מוקדם ככל האפשר של בעיות שבמחלוקת יחסוך כסף רב, יסייע לשמור על מערכת יחסים סבירה מול הגורם עימו מסוכסכים, יתרום למוניטין ועוד. מומלץ להיעזר בעורך דין מסחרי היודע לתת את העצות הנכונות, היכול לבצע מטלות חשובות, ובאופן כללי, לייצג היטב. אודי דנהירש הוא עו”ד מסחרי מומלץ במיוחד.

לצורך העניין, עצות נכונות מפי עורכי דין מסחרי בתחום הזכיינות יכולות לחסוך כסף רב, להעלות נקודות שנויות במחלוקת מול החברה המספקת את הזכיינות, לגרום לכך שהזכיין יקבל את מרב ההטבות והסיוע שנהוג לתת כדי שעסק שלו יעלה במהירות על פסי צמיחה. לחלופין, הם יכולים לתת תמיכה נכונה כאשר יש משברים מול החברה. בכל מקרה של הפרת הסכם יקבל לידו עורך הדין לענייני זכיינות את התיק לעיון וימליץ על הפעולות שיש לנקוט מול מפר ההסכם. במקרים רבים, הוא ינסה להידבר באמצעות מכתבים ומשא ומתן. במידה והצד השני אינו נענה לדרישות הצודקות הוא יכול להגיש תביעה לבית משפט לצורך קבלת סעד ממנו. הוא מצויד בידע וניסיון מצטבר המסייע לו בתביעה.

עסקים וחברות מנהלים קשרים עסקיים מול עסקים אחרים, זכיינים, לקוחות, ספקים ועוד. תחום נפוץ בקשרים עסקיים אלו הינו תחום המסחר. המסחר לסוגיו הינו מגוון וכולל אין ספור התקשרויות בסדרי גודל שונים שחלקם גדולים מאוד. בחלק מהמקרים ההסכמות הן בעל פה, ואילו באלו בעלי היקפים משמעותיים הן בכתב ומגובים במסמכים. מסמכים יכולים להיות בין היתר: הזמנת שירות, הצעת מחיר שאושרה על ידי המקבל, וכמובן, הסכמים וחוזים חתומים על ידי כל הצדדים לעסקה. עו”ד מסחרי מייעץ ללקוחות הרוצים בכך ועורך את הסכמי הזכיינות בצורה המקצועית ביותר.

ייעוץ יכול להיות בכל מקרה של התקשרות עסקית בהצגת הצד המשפטי והמסחרי כאחד, בהצעת שיפורים להסכם, הצבעה על כשלים בקבלת ההחלטות ועוד. גולת הכותרת היא, כמובן, בניסוח ההסכם החייב להיות ערוך על פי הוראות החוק. כלומר, חל איסור על הכנסת סעיפים המנוגדים אליו. למעשה, מהווה ההסכם מסמך משפטי אשר ניתן לתקוף אותו או מי מסעיפיו בבית המשפט. חתימת שני הצדדים היא הוכחה להסכמתם לנכתב בו. עצם קיום הסכם הערוך בקפידה מאפשר יציאה לדרך באווירה טובה ומונע, במקרים רבים, הפרת אחד או יותר מסעיפיו. כך שהוא טוב לשני הצדדים.

עורך דין מסחרי: ליווי מקצועי והסכם זכיינות

עו”ד מסחרי מלווה את העסקים השונים לאורך פעילותם ומייעץ גם לגבי הסכמים עם עובדים, לקוחות, ספקים וגורמים אחרים. במקרים מורכבים, גם בפרויקטים שמעורבים בו מספר גופים עסקיים. הייעוץ ניתן לגבי עוסקים מורשים וחברות אשר מנהלים פעילות ענפה. כאשר מדובר בחברות, אזי הייעוץ יהיה פרטני יותר ויותאם לישות הנ”ל תוך כדי הדגשת מעמדו של בעל המניות, התחייבויות למשקיעים, ההתנהלות הנכונה מול רשויות המס ואלמנטים חשובים אחרים לאורך כל הפעילות. מומלץ לשכור שירותי עורך דין מסחרי בעל מוניטין. ייעוץ וליווי מקצועי נכון מצידו יסייע לעסק להתנהל היטב לאורך זמן.

כפי שצויין,הליווי הטכני חשוב במיוחד בעת עריכת הסכמים מסחריים שונים, הסכמים למכירת נכסים, לניהול פרויקטים משותפים ועוד. כאן באה המומחיות של עורך הדין לידי ביטוי. הסכם או חוזה זכיינות הם מסמכים משפטיים החייבים להיות מנוסחים בהתאם להוראות החוק. אסור שיהיו בהם סעיפים הנוגדים את החוק. מעבר לכך, שהם חייבים לכלול את כל הסיכומים בעל פה שהושגו בין הצדדים.

הסכם זכיינות טוב הינו מפורט מאד ולא משאיר מקום רב לפרשנויות ומרכז בפרוטרוט את כוונת הצדדים. כך יימנעו בעתיד מחלוקות שונות בגלל פירוש שונה של סעיף כזה או אחר. ההסכם קובע גם הפרות ועונשים בגינם ומוכנסים בו סעיפים למקרים שבו רוצים להפסיק שיתוף פעולה ועוד. עורך דין מסחרי, אם כן, משפיע רבות על כל עסק ובמיוחד על עסקים מסועפים המנהלים פרויקטים עתירי כספים ופעילות. תרומתו היא בהקניית שקט נפשי ללקוח, והקניית בסיס מעולה לעסק ולניהולו העתידי. במקרים ודברים משתבשים מסיבות כלשהן, הוא יכול לייצג את לקוחותיו בסכסוכים כולל בפני בית משפט. יש צורך בקבלת שירות מעו”ד בעל מוניטין בתחום לגביו שירותו נדרש.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש