EN
הקמת עסק

אנשים מקימים עסק כדי להתפרנס ולהרוויח כסף. הם אינם רוצים להיות שכירים התלויים במעסיק אחד אלא להיות עצמאיים בהתוויית דרכם העסקית. הקמת עסק כרוכה במאמץ רב ונדרשים לה תכנון נכון וביצוע שורה של פעולות הכרחיות. יש מספר שלבים שצריך לעשותם על פי הסדר מבלי לדלג על אף אחד. הראשון הוא אפיון העסק, השני הוא הכנת תכנית עסקית והשלישי הוא הגדרת סוג העסק והיקפו ורישומו ברשויות. צריך להקדים ולומר, כי רצוי לבנות עסק אשר מכירים את תחום פעילותו. ההכרות והניסיון יכולים להגיע מלמידה מוקדמת שלו במוסדות שונים או בתעשייה והתנסות בו כשכיר, כשותף וכדומה. כך, יהיה ניתן להתחיל עם ניסיון מעשי שיקטין מאוד את הסכנה לכישלון. מעבר לכך, רצוי שלבעלים יהיה חוש עסקי שיאפשר לו להצליח. כאשר אתם מעוניינים בפתיחת בפתיחת עסק זכיינות, זכיינות לעסקים מקלה על הבן אדם העצמאי בפתיחת עסק מבחינת מיתוג וקהל לקוחות.

אפיון עסק

אפיון העסק כולל הגדרת תחום הפעילות וקהל היעד. הדבר אומר בחירת סוג השירות או המוצר אותו רוצים לספק, בחירת שם והחלטה על המקום ממנו מבצעים את הפעילות. יש לערוך רשימת ציוד וחומרי גלם, להכין הון התחלתי, להעריך את הסכום הנדרש עד להכנסות הראשונות, כמו גם, את משך הזמן שיעבור עד לפתיחה.

הכנת תכנית עסקית

השלב הבא הוא שלב הכנת התכנית העסקית אשר תספק מידע כלכלי ופיננסי. היא תספק הערכה לגבי עלויות הקמה, ההוצאות הראשונית לפרסום, ציוד, לגיוס הון ראשוני, לתזרים מזומנים, הכנסות ורווחים צפויים וכדומה.

הגדרת סוג עסק: איזה עסק מקימים?

בשלב השלישי ניתן לבחור באחת מבין שלוש ישויות המוכרות על ידי החוק: חברה בע”מ, עוסק מורשה ועוסק פטור. כל אחת מביאה את היתרונות שיש עימה וההחלטה נעשית על פי היקף העסק, טעמו של היזם, צרכיו, רצונותיו ועוד. כל יזם רוצה להגדיר כלבבו את העסק הפרטי שלו. צריך לציין, כי ניתן להפוך ישות אחת לאחרת. דוגמה: עסק הפועל כעוסק מורשה – לחברה בע”מ וכן הלאה. חשוב לציין, כי מומלץ לפתוח עסק פרטי בתחום אותו אוהבים ומכירים. ידע וניסיון המגיע מעיסוק קודם כשכיר או כמנהל יסייע רבות. מומלץ להיעזר בעורכי דין וביועצים כלכליים בעת ההקמה.

אולי יעניין אותך גם:

דוגמא לעסק: הקמת עסק מזון

עסקי מזון הם מהנפוצים ביותר בשוק. יש לכך סיבות רבות ואחת העיקריות בהן היא הביקוש הרב לכל סוגי המזון הקיימים. כך, ניתן למצוא עסקים המוכרים חומרי גלם לתעשייה, ירקות ופירות, בשרים ומיני מזון אחרים. לצידם ניתן למצוא עסקים המוכרים מזון מוכן, מסעדות בתי קפה ועוד. נתח הרווחים בעסקים אלו הינו יציב לאורך זמן. אנשי עסקים רבים המתמצאים בתחום והאוהבים אותו רוצים לפתוח עסק עבור עצמם אשר יפרנס אותם ואת בני ביתם. הקמת עסק, גם בתחום המזון, הינו תהליך מורכב ויש לבצע אותו בשלבים מוגדרים כפי שנכתב. כלומר, יש לאפיין את סוג העסק מבחינת תחום המזון הספציפי וקהל היעד. לאחר מכן, יש לבחור את המוצר או השירות אותו רוצים למכור ולשווק. האם מדובר על מפעל ייצור, על רשת חנויות מזון, קייטרינג וכדומה מהיכן רוצים להפעיל את העסק? יש לערוך רשימת ציוד וחומרי גלם, להכין הון התחלתי, לקבוע הערכת תקציב ראשונית עד להתייצבות העסק ולהכנסות הראשונות. בנוסף, להעריך את פרק הזמן הראשון עד לפתיחה. זכיינות מזון זהו דבר מאוד מצליח בשנים האחרונות ומומלץ במיוחד לאנשים אשר מעוניינים לפתוח עסק בתחום המזון.

פתיחת עסק זכיינות

עסק עצמאי יכול להיות עסק שמנוהל על ידי הבעלים המקימים או, למשל, עסק זכיינות בשיתוף עם חברה בעלת מותג מצליח. זכיינות מאפשרת כניסה נוחה לתחום בזכות המטרייה הלוגיסטית שמספקת החברה. זכיינות לעסקים יכולה להיות יעילה ומשתלמת מאוד לאנשים המעוניינים להקים עסק. ראשית, מדובר על קבלת מוצר שיכול להימכר כבר בתקופה הראשונה בזכות היותו בעל מוניטין ומבוקש. שנית, החברה מסייעת בלוגיסטיקה, בבחירת המקום, בהדרכה והכשרה, בפרסום ובאלמנטים אחרים הנדרשים כבר בתחילת הדרך, ובוודאי בהמשך.

הפירמה מרוויחה אף היא. היא מקבלת מהזכיין סכום כסף ראשוני שלא מוחזר, ובנוסף, תשלומים חודשיים קבועים על פי מחזורי העסקים של הסניף. היא מתרחבת ומרחיבה את המוניטין שלה. כל זאת, מבלי להתעסק בניהול השוטף והתובעני של הסניף. למעשה היא מנצלת את המוניטין שלה כדי להרוויח כסף נוסף. פתיחת עסק זכיינות דומה לפתיחת כל עסק אחר. יש צורך לבחור מקום מתאים ופירמה מובילה לא תאפשר הקמת סניף במקום שאיננו ראוי ואין בו תנועת קונים פוטנציאלית. כמובן, שיש צורך בעריכת הסכם מסודר שיקבע את הזכויות והחובות של כל צד. מומלץ לזכיין לקבל ייעוץ מעורך דין זכיינות מנוסה המתמחה בתחום. הוא יכול לסייע לו לקבל תנאים נוחים ככל האפשר מהחברה המוסרת את הזיכיון.

 

לסיכום, הקמת עסק אינו דבר פשוט. יש צורך לאפיין את העסק מבחינת התחום וקהל היעד. יש לבחור את המוצר או השירות אותו רוצים למכור, לבחור שם הולם, לקבוע מהיכן הוא יפעל, מהבית או ממשרד וכדומה, לערוך רשימת ציוד וחומרי גלם, להכין הון התחלתי, להעריך את הסכום הנדרש עד שהרווחים יגיעו, וכן, להעריך את הזמן הראשוני הנדרש לפתיחתו. יש להכין תכנית עסקית שכוללת התייחסות לצד הפיננסי והכלכלי שבעניין, וכמובן לבצע רישום ברשויות והדבר מתבצע בהתאם לצרכי המקים. ניתן להקים חברה, עוסק מורשה או עוסק פטור. לכל סוג יש אפיונים משלו, יתרונות וחסרונות וכדומה.

בעת הקמת עסק ניתן להיעזר בעורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצוע נוספים בכל שלב ושלב, ובמיוחד, בעת הכנת תכניות עסקיות וברישום ברשויות השונות. עורך דין לעסקים עוזר במיוחד בתחום הזכיינות שיהיה חוזה הוגן לזכיין.

 

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש