EN
דיני זכיינות

קשרים עסקיים רבים מתנהלים במסגרת הסכמי זכיינות. בישראל אין חקיקה מיוחדת המסדירה את הנושא והחוזים הנכרתים בין היזם והרשת מתבססים על חוקי מסחר קיימים,

ובין היתר: דיני חוזים, דיני עוולות מסחריות והגבלים עסקיים. ההסכמים בין שני הצדדים כוללים מספר תנאים המקובלים בעסקים אלו. לרוב, הרשתות המוסרות את הזיכיון הן אלו המכינות את ההסכם בהתאם לצרכיהן ובמרבית המקרים הן מכתיבות את התנאים וכופות אותן.

הזכיין מחליט אם הוא רוצה לקבלם, ובמקרים רבים העסקה כדאית לו. הוא מסכים והעסקה יוצאת לדרך.

לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:

לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:






    תנאים בסיסיים של עסקת זכיינות

    התנאים הבסיסיים הינם כדלקמן: הזכיין משלם לרשת סכום חד פעמי שאיננו מוחזר, ובנוסף, שני סכומים חודשיים. האחד הוא תמלוגים הנקבעים על פי אחוז מהמחזור העסקי או על פי קריטריונים אחרים. השני הינו סכום עבור פרסום וליווי כללי. בנוסף, הוא מתחייב לרכוש מוצרים מהרשת ולנהל את הסניף על פי מדיניותה. הרשת מתחייבת להכשיר את הזכיין ולתמוך בו בצורות שונות. הזכיין יודע כי הוא מקים עסק לכל דבר ועניין כאשר כל ההוצאות עליו וניהולו הוא באחריותו.

    מומלץ להיעזר במשא ומתן, וכן, בהכנת ההסכם בעורך דין המתמצא בתחום של דיני זכיינות. מעורבות שלו תסייע לנסח את כל ההבנות וההסכמות היטב על מנת שהסמך יהווה בסיס טוב לשיתוף הפעולה העסקי. הסכם כזה הינו מסמך משפטי שניתן לדון בו בעת סכסוכים שמתגלעים, בעת חילוקי דעות, כאשר צד אחד מפר אותו. כאשר מי מהצדדים רוצה לצאת ממנו או אפילו להרחיבו הלאה. כל מצב וסכסוך ייבחן לגופו במוסד בוררות או בבית משפט לגופו. הפרות קשות עלולות להיות: אי תשלום כספים מצד הזכיין, אי תמיכה של הרשת באופן שהובטח על ידה, הפסקת פרסום חודשי מטעמה ועוד. כל סכסוך ייבדק על פי חוקים מסחריים הקיימים בתחום.

    כיצד בוררות עסקית עוזרת

    מוסד הבוררות נפוץ מאוד בקרב הקהילה העסקית ואף בין אנשים פרטיים. הסיבה לכך כי הוא מוסד יעיל המייתר את הצורך בהליכה לבית משפט הנחשבת למורכבת מאוד מבחינת בירוקראטית. במקרים רבים, בתי המשפט עצמם מפנים לבוררות עסקית במהלך הדיון בתיק כדי שיגיעו להסכמות. כאשר ההסכמות מתקבלות הן מקבלות ממנו תוקף משפטי ובכך מסתיים הסכסוך. בוררות יכולה להיות בין עסקים שדרכם נפרדה, בין עסקים הרוצים בהמשך הקשר אבל רוצים לסיים ויכוח או סכסוך בנושא מסוים, ובהזדמנויות נוספות.

    מה חשוב לדעת על הסכם בוררות

     

    כל הסכם נפתח בהצהרת הצדדים על כך שהבינו את הנאמר בו והחתימה עליו מאשרת את הסכמתם לתכניו. סעיף חשוב ויסודי בו הוא הסכמת הצדדים למינוי של בורר פלוני לדון בענייניהם וכי פסיקותיו מחייבות אותם. בעקרון, עורך דין מסחרימקצועי המתמחה בתחום מנסח את ההסכם על פי חוק הבוררות הרשמי כפי שחוקק על ידי המוסדות הרשמיים. היתרון של הבוררות שהוא נערך במשרד עורך דין המתמחה בתחום או במשרד של רואה חשבון או איש מקצוע אחר. כל צד מעלה טענותיו בנפרד מול הבורר המנסה למצוא מכנה משותף שיוביל להסכמות. לבסוף, נערכים דיונים משותפים אשר עשויים להסתיים בכתיבת הסכם בוררות המתקבל על ידי הצדדים לסכסוך.

    בורר בסכסוך הינו אובייקטיבי וחייב לשמוע את טענות שני הצדדים. היות והדיונים הינם פחות רשמיים מאשר בבתי משפט הוא יכול לשכנע מי מהצדדים לוותר. כך, כאשר הוא רואה שצד אחר אינו צודק, כאשר הוא רואה שאין לצד הצודק טעם בהמשך הדיון כי הוא לא ישיג רווח כספי גם אם יזכה, כאשר ניסיונו מראה שהמשך הדיונים יובילו למבוי סתום, כאשר הוא יציע לצדדים מתווה שעשוי, לדעתו להיות דומה למתווה שבית משפט יקבע ממילא ובנסיבות אחרות. בכך הוא יביא לסיום הסכסוך.

    לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:

    לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:






      אודות הכותב

      עו"ד אודי דנהירש

      ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

      עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

      קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש