EN
הסכם רכישת ומכירת עסק

לאחר סקר שוק נרחב החלטתם מה הוא העסק בו תרצו להשקיע את מרצכם וכספכם, כעת יש לוודא כי כל המאמצים והכספים לא יושקעו לחינם וכי ההסכם המשקף את מסגרת רכישת או מכירת העסק יבטא בצורה הטובה ביותר את החובות והזכויות המשפטיות לרבות צמצום מרבי של פרשנות עתידית בבית המשפט לגבי “נקודות חיכוך” אפשריות בהסכם.

מובן מאליו הוא כי לכל אחד מהצדדים להסכם הן לרוכש והן למוכר אינטרסים שונים עליהם לשמור במסגרת ההסכם הנחתם בין הצדדים. ההסכם הינו השלב האחרון המבטא בכתב ומתעד את תוצאות המשא ומתן בין הצדדים לגבי סוגיות כלכליות ומשפטיות שונות. הנושא המרכזי אליו יידרש הסכם רכישת ומכירת עסק הוא  שווי בית העסק. הערכת שווי בית העסק חשוב כי תבוצע על ידי איש מקצוע (שמאי) מנוסה ובקיא בתחום, איש מקצוע זה יביא בחשבון את המוניטין של העסק עם השנים וכמות הלקוחות הקיימים בבית העסק. רק לאחר מכן יבטא הסכם הרכישה והמכירה את הסכום שניתן והוסכם על ידי שני הצדדים. בהקשר זה יינתן ביטוי מפורש לאופן התשלום ומשכו, לעיתים ישנם נוסחאות שונות ואין תמיד מדובר בתשלום מלא לאחר מסירת העסק.

נקודה נוספת הדורשת את תשומת לב הצדדים להסכם היא הסכם סודיות נלווה להסכם הרכישה, הסכם זה יבטיח כי כל הנתונים והמידע אליו נחשפים הצדדים במהלך המשא ומתן ישמר בסודיות ולא ישמש לטובת ברוכשים הפוטנציאלים בהקמת עסק מתחרה או יועבר לצדדים שלישיים.

סוגיה מרכזית נוספת אותה יבהיר עורך הדין העורך את ההסכם היא היקף הרכישה והמכירה. מה הוא הקניין הנמכר לרוכש? האם העסק בכללותו לרבות מניותיו אם ישנם? האם רק רישיון העסק או זכויות קנייניות חלקיות? תשובות שאינן ניתנות לפרשנות לשאלות אלו יבואו לידי ביטוי בהסכם למכירת ורכישת עסק על ידי עורך הדין.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש