EN
זכיינות – יתרונות וחסרונות

רבים מאתנו חלמנו לא פעם לפתוח עסק משלנו, כזה שיפרנס אותנו בצורה ראויה מחד, ומאידך יקנה לנו חופשיות ותמרון לעצב עסק בדמותנו. החששות לפתיחת עסק הם חלק אינטגרלי בהבאת המחשבה לכדי יישום. לכל עסק היתרונות והחסרונות שלו, לתחום זכיינות יתרונות וחסרונות ייחודיים, לתחום הפרטי ישנם נתונים ייחודיים גם כן. אחד העסקים הבטוחים ביותר אך מצריך השקעה כספית גדולה יותר הוא תחום הזכיינות שברובו מצליח לייצר רווחים לא רעים בכלל לבעליו.

ניתן לראות בזכיינות חסרונות ויתרונות שונים על פי הם רצוי לקבל את ההחלטה האם לדרוך בעולם הזכיינות לו פוטנציאל רב אך גם לא מעט סיכונים ותחשיבים שחובה לקחת בחשבון.

יתרונות בשיטת הזכיינות

  • היזם המבקש לפתוח עסק על בסיסו של מותג מצליח נהנה כבר מהרגע הראשון ממוניטין שנבנה לאורך שנים על ידי החברה וההשקעה בעבור פרסום איננה קיימת כמעט כלל.
  • בית העסק המוכר והוותיק אימץ לעצמו עם השנים מדיניות ברורה לעבודה והתנהלות קיימת, ביזם החדש אינו צריך להיות מוטרד מניסוח שיטת עבודה, שהרי זו קיימת ותוגש לו על מגש.
  • ליזם החדש לא יהיו הוצאות משפטיות להגנה על קניין רוחני שכן מלאכת משפט יקרה זו נעשית על ידי החברה המזכה.

החסרונות בשיטת הזכיינות

לשיטת הזכיינות ישנם גם מספר חסרונות הראויים לציון:

  • היזם כפוף לנהלי חברה ברורים שיבואו לידי ביטוי בהסכם הזכיינות עמו, לכן תחושת החופש הקיימת בדרך כלל בפתיחת עסק חדש לא קיימת במלואה בשיטת הזכיינות.
  • השקעה גדולה עם תחילת הדרך, בדרך כלל החברה המזכה דורשת רכישת מוצרים דרכה, מתן ערבויות שונות והשקעה ראשונית לעיצוב בית העסק לפי מדיניות החברה המזכה.
  • תלות בהצלחת המותג, ברגע שהחברה המזכה תקלע לקשיים כספיים הדבר ישפיע באופן ישיר על הזכיינים שלה.
אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש