EN
עורך דין לעסקים

התקשרות עסקית כרוכה, לרוב, במשא ומתן המבשיל לידי עסקה בין שני צדדים. את ההסכמות שביניהם יש לעגן בחוזים מתאימים, וככל שהעסקה תהיה מורכבת יותר, כן, יהיה צורך בחוזה מפורט יותר. עורך דין לעסקים מתמחה בנישה זאת ויכול לייעץ ולערוך הסכמים מסחריים. הסכם טוב הוא כזה שבו שני הצדדים מסכימים עליו בלב שלם. כזה שמגן על כל אחד מהם, שמאפשר מתן פתרונות גמישים למקרים שלא תמיד ניתן לחזות אותם, שערוך תוך כדי התחשבות בדיני חוזים וכדומה. חוזה הוא מסמך משפטי שניתן לאכוף אותו ובכך חשיבותו הגדולה. דוגמה לחוזה עסקי הוא חוזה זכיינות לעסקים אשר נותן סיכוי לכל אדם להיות בעל עסק מצליח.

עסקאות מורכבות הן עסקאות של כניסה לשותפויות, רכישת פעילות עסקית, רכישת חברות כולל הנדל”ן שברשותן, אספקת שירותים ומוצרים, זכיינות ועוד. עורך דין לעסקים יכול להכיר את כל סוגי הפעילות הזאת תוך כדי התמחות בנישה אחת או שתיים. זכיינות היא נישה מיוחדת שיש צורך להכיר אותה היטב. זכיין המבקש לשתף פעולה עם פירמה ידועה ולנהל סניף שלה בצורה עצמאית חייב להתייעץ עם עורך דין לגבי האלמנטים המשפטיים והאחרים הקיימים בהתקשרות כזאת.

זכיין משלם לפירמה סכום ראשוני שאינו מוחזר כתנאי ראשוני לקבלת הזיכיון. הוא מקבל ממנה תמיכה לוגיסטית, הדרכה והשתלמות, פרסום, וכמובן, את הזכות למכור מוצר ממותג ונדרש. הוא אמנם חייב לשלם לה סכום חודשי כתמלוגים, אבל הסכום הזה מגיע מהכנסה שוטפת, וכאשר, לרוב, קיימים כבר רווחים. רבים אוהבים לעבוד בשיטה כזאת שנחשבת לבטוחה יותר מאשר פתיחת סניף באופן עצמאי. כדי להגביר את רמת הוודאות שבהצלחת מיזם הזכיינות, ובעצם בכל מיזם עסקי, מומלץ לקבל ייעוץ ממוקד מעורך דין לעסקים אשר יכול לייעץ, להצביע על מוקשים אפשריים בהסכמים, להתעקש על הכנסת סעיפים מסוימים בהם, לדרוש עונשים על הפרה וכיוצא בזה.

עורך דין לעסקים

מרבית העסקים מנהלים פעילות ענפה וקשורים בהסכמים בעל פה ובכתב עם לקוחות, ספקים, נותני שירות וגורמים עסקיים אחרים. כמו כן,  ברשותם נכסים, ציוד, הם מעסיקים עובדים, מדווחים לרשויות ומתמודדים עימם בנושאים רבים. בין הדומיננטיות הן מס הכנסה, מע”מ ביטוח לאומי אבל גם רשויות מקומיות על שלל השירותים והמיסים שלהן.  זוהי התנהלות מורכבת מאוד, ובמקרים רבים, מועלות בעטייה שאלות משפטיות. עורך דין לעסקים הוא המומחה אשר ניתן להתייעץ עימו בנושאים אלו על בסיס קבוע, והוא אף יכול לייצג את העסק במקרים ספציפיים.

 

הוא יכול לטפל ולייעץ בנושאים שונים הקשורים בעסק ובין היתר: במסחריים, בנושאי זכיינות לרשתות, בדיני חברות ומקרקעין, ברכישת חברות, בדיני עבודה, בסכסוכים עסקיים או בין שותפים לעסק, ייעוץ לגבי חוזים והכנתם, דיני מכרזים, הסכמי הפצה ועוד. הייעוץ יינתן בעת הקמת עסק ובניהולו. כך, לגבי אופי הרישום שלו  כעוסק מורשה או כחברה, התנהלות מול עובדים ומול הרשויות. עריכת הסכמים או בדיקת הסכמים המוכתבים על ידי גורמים שונים  ועוד. ייעוץ מקדים בשלבים הראשונים של העסק או בעת חתימה על הסכמים חשוב מאוד מכיוון שהוא יכול למנוע נזקים עתידיים.

מבין כל ההסכמים הרי שחוזים אל מול לקוחות, ספקים, זכיינים, שיתופי פעולה עסקיים וכדומה הינם חשובים מאוד מאחר, ולרוב, מהווים את ליבת הפעילות העסקית. מעורבות עורך דין לעסקים בהכנת חוזים תבטיח שהם יהיו נכונים מבחינת משפטית והוא ידאג להכנסת סעיפים המבטיחים זכויותיו של לקוחו. כאשר בעל העסק נקלע לסכסוך אל מול אחד הגורמים  בעת הפרת ההסכם הוא יוכל לייצגו כהלכה. הוא יקבל כל תיק כזה לעיון וינסה להגיע לפתרון מחוץ לכותלי בית המשפט. ברגע שהדבר לא מסתדר לשביעות רצון לקוחו, הוא ייצג אותו בבית משפט כדי לקבל ממנו סעד.

קשרים עסקיים מתקיימים לאחר הסכמות שבין שני עסקים. במרבית המקרים, הם יוצאים לדרך אחר הסכמות כתובות היכולות להתבטא במסמכים שונים. לעיתים, הצעת מחיר ואישורה, בהזמנת עבודה מאושרת ובמקרים רבים אחרים, בהסכמים מפורטים וכדומה. הסכמים מפורטים מחייבים מעורבות של עורך דין עסקי אשר יקפיד שיהיו מנוסחים היטב. למעשה, חוזה הוא מסמך משפטי שניתן לערער עליו ולתקוף אותו בבית משפט, ולכן, החשיבות בניסוחו הנכון, ובכך, שיהיה כתוב על פי החוקים הקיימים בנושא, ובין היתר, שלא יהיו בו סעיפים המנוגדים לחוק.

חשיבותו של עורך דין עסקי איננה רק בעבודה טכנית אלא גם בייעוץ ובליווי מקצועי בעל עסק בהתנהלות השוטפת, וגם כאשר הוא רוצה להתחיל פרויקט חדש המחייב השקעה כספית. הייעוץ הוא מול השותף עסקי, הספק, נותן השירותים, מקבל השירות ועוד. הוא יכול להאיר גם נקודות הקשורות עם רשויות המיסוי ועוד. אחר נעשה כאשר פותחים עסק חדש וכולל בתוכו גם הכנת תכנית עסקית, בחירת הישות אותה יש לרשום ועוד. הוא חשוב מאוד בעת קבלת זכיינות מרשת בעלת מוניטין כולל ייעוץ לגבי סעיפים שונים בחוזה.

עורך דין עסקי יכול לסייע לכל עסק גם בעת שנוצרים סכסוכים עם מי שהגורמים שאיתם עושים עסק. סכסוכים כאלו ניתן לעצור בראשית דרכם עם ייעוץ והכוונה נכונים של העורך דין היכול ליטול חלק במשא ומתן שיביא לסיום הסכסוך. במקרים בהם נגשים, בכל זאת, לבתי דין או לבוררויות, הוא יכול לייצג בהצלחה את הלקוח על מנת להקטין עד למקסימום את הנזקים הכספיים בסכסוך. מומלץ לשכור שירותי עורך דין חוזים עסקיים בעל מוניטין אשר מנוסה בתחום הספציפי אשר לו נדרש השירות. ייעוץ וליווי נכונים עשויים לחסוך כסף רב, זמן יקר ועוגמת נפש.

 

עו”ד עסקי מתמחה בייעוץ וליווי עסקים שונים וחשיבותו רבה מאוד לכל מנהל או מנכ”ל עסק. שירותיו ניתנים בפעילויות שונות של העסקים. בעת הקמת עסק, כאשר רוצים להיכנס לפרויקט מורכב המחייב השקעה כספית, בעת התמודדות במכרז או לאחר קבלתו והצורך לחתום על הסכם, בעת קבלת זכיינות ועוד. הצורך בשירותיו נדרש רבות בעת חתימתה על חוזים מול ספקים, נותני ומקבלי שירות, שותפים פוטנציאליים ועוד. כמובן, שהוא חייב לייצג גם בעת סכסוכים עסקיים שחלקם יכול להיגרם בפשרות וחלקם האחר להיגרר לבתי משפט. לכן, טווח הפעילות והמעורבות שלו הינה רבה מאוד.

אחת ההתמחויות של עו”ד עסקי היא במשא ומתן על הסכם ובניסוחו. חוזה עסקי חייב להיות ערוך על פי כל מיני חוקים שחוקקו בתחום. אסור שיהיו בו סעיפים הנוגדים את החוק. אחת הסיבות לכך היא שהוא מסמך משפטי שניתן לתקוף אותו בבית משפט. בעת סכסוך בבית משפט או בבוררות וכדומה הוא מהווה מסמך בסיסי ולמילה הנכתבת בו יש משמעות, כך, שלא ניתן לפרש אותה אחרת. הניסוח המדויק שנעשה על ידי עורך הדין היא זאת שעשויה, לסוף, לקבוע את פסק הדין הניתן לגבי הסעיף שעליו מתווכחים. ברור הוא, שלקוח שקבל ייעוץ מוקדם וזכה, עשה נכון כשנעזר באיש מקצוע מהשורה הראשונה.

עורך דין מנוסה מכיר את המהמורות השונות העלולות לגרום לתקלות בהתנהלות העתידית בכל תחום עסקי ויכול להתריע עליהן, מאידך הוא יכול להציע שורה של המלצות כמו למשל, להימנע מחתימה על הסכם רע מבחינת הלקוח, לחילופין בעת הקמת עסק, לרשום את הישות כחברה בע”מ ולא כעוסק מורשה, להכניס סעיפים מתנים לטובת זכיין בהסכם מורכב מול הרשת המוכרת את הזכיינות ועוד. כל ההמלצות הללו, ואחרות נוספות, עשויות להתבטא בחיסכון בכסף ולתרום בהמשך.

 

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש