EN
פתיחת חנות זכיינים

 

אחת הדרכים להיכנס לעולם העסקים או להתרחב בו היא באמצעות קבלת זכיינות של חברה מובילה בתחומה. השיטה טובה מאוד, במיוחד, לאנשים אשר רוצים להיכנס לעולם העסקי ועדיין לא התנסו בכך. החברה הנותנת את הזיכיון מספקת מעטפת תומכת שמתחילה עם מוניטין ששווה מכירות רבות, ובנוסף, פרסום, ליווי והדרכה, תמיכה לוגיסטית ועוד. החברה מאוד רוצה בהצלחת הסניף החדש, ולכן, תתמוך בו רבות גם בעת קשיים פיננסיים ואחרים. פתיחת חנות זכיינים איננה פשוטה אבל בגלל התמיכה של הרשת היא מעט יותר קלה.

פתיחת כל עסק, כולל חנות, מצריכה הכנות רבות ותכנון מסודר. בעל העסקים חייב להגיע עם מוכנות מקצועית מתאימה. שנרכשת לאורך שנות עבודה כשכיר או במנהל בעסק דומה. יחד עם זאת, הוא יכול לקבל הדרכה מהרשת ואף להשתלם במשך תקופה אצל אחד מהסניפים המוכרים שלה. בנוסף, יש צורך להכין תכנית עסקית מסודרת אשר תתווה את התכניות הפיננסיות והכספיות הראשונות. יש צורך לדעת על העלויות הראשונות הכרוכות ברכישת ציוד, בתשלומי מיסי ארנונה, בפרסום ושיווק ועוד. בין אם יש לכם זיכיון למכירה ובין אם אתם מעוניין בקניית זיכיון חשוב שיהיה לצדכם עורך דין שמבין בתחום.

צריך לזכור, כי בנוסף לעלויות של פתיחת חנות זכיינים יש צורך לשלם סכום כסף ראשוני שאיננו מוחזר לבעל הרשת. בנוסף, קיימים תשלומים שוטפים חודשיים אליו שנקבעים על פי גודל מחזור ועל פי פרמטרים אחרים. יחד עם זאת, עם ניהול נכון ההשקעה הראשונית תוחזר במהירות, יחסית, והמחזורים החודשיים יגרמו לכל זכיין להרוויח לא מעט. זכיין של חברה בעלת מוניטין בתחום האפנה, המזון, התרופות ועוד ייהנה מעדיפות רבה בבחירת המיקום בקניון. חנויות אלו נחשבות לחנויות עוגן שבעלי הקניונים מעוניים בהן רבות. גם בעל נכס ברחוב ראשי ירצה שהמקום שלו יושכר לרשת מותגים. חנות זכיינים טובה תמיד תחזיר את ההשקעה כאשר הבעלים יבקשו למכור אותה בעתיד. מומלץ להיעזר בעורכי דין ורואי חשבון בעת התכנון והביצוע.

 

פתיחת חנות זכיינים

ניתן לעשות עסקים בשיטות שונות ואחת המקובלות בתחומים מסוימים היא הזכיינות. כלומר, חברות ענק בעלות מוניטין מאפשרות לזכיינים למכור מוצר ו/או לספק שירות שלה באמצעות רכישת זיכיון. הדרך הזאת טובה לשני הצדדים. לאנשי עסקים מתחילים היכולים למכור מוצרים ידועים של חברה בעלת מיתוג ובנוסף, מקבלים הדרכה ותמיכה טכנית ואחרת. כך, הם מחליקים היטב לתוך הפעילות העסקית ולומדים איך להתמודד עם שלבים בהקמת עסק חדש. במקרים רבים, מדובר על חברות בתחום המסעדות, בתי הקפה, הסלולאר, הרוקחות, האופנה ועוד. לצורך ההשתלבות בפעילות יש צורך, לרוב, לפתוח סניף חדש.

 

פתיחת חנות זכיינים חייבת להיעשות כמו פתיחת כל עסק. רצוי שהיזם יגיע לשלב הזה מצויד בידע וניסיון שנצבר בעיסוק בתחום.  כל פתיחת חנות כזאת עושים  בשלשה שלבים. הראשון הוא אפיון  ובין היתר: בחירת המקום ממנו היא תנוהל, הערכה לגבי הסכומים הכספיים ההתחלתיים הנדרשים, הערכת הזמן עד לפתיחה ועוד. בשלב הבא יש להכין תכנית עסקית שתספק תמונת מצב על התכנון הכלכלי והפיננסי ואשר תראה ליזם את מה שצפוי לו בהמשך. היא תתייחס, בין היתר, להערכת ההוצאות הצפויות השונות הנדרשות כולל פרסום, רכישת חומרי גלם וציוד, שיפוץ וכדומה. כן, היא  תעריך תזרים מזומנים עתידי, צפי על תקבולים ורווחים ועוד.

השלב האחרון הינו בחירת הישות ורישומה במס הכנסה במע”מ ובביטוח לאומי. הישות  במקרה הנ”ל יכולה להיות חברה בע”מ או עוסק מורשה והבחירה היא על פי שיקולים של היקף הפעילות, צרכי החנות, טעמו ורצונותיו של הבעלים, חזונו ועוד. מומלץ להיעזר ביועצים עסקיים ועורך דין עסקי מהתחום. צריך לזכור, כי כל יזם נושא באחריות להוצאות. שיטת הזכיינות מחייבת אותו לשלם סכום ראשוני וחד פעמי שאינו מוחזר ותשלומים חודשיים, וכן, עליו לנהל את הסניף על פי מדיניות החברה. הניסיון מוכיח כי חנות המנוהלת היטב הינה בעלת שולי רווח טובים.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש