מהי זכיינות?

מהי זכיינות?

זכיינות היא שיטה שיווקית בה מקבלים את הזכות להשתמש בסימנים מסחריים, בשיטת המכירה ובשיטות העסקיות של חברה מסוימת.

בתמורה לכך, משלם הזכיין סכום כסף חד פעמי לאותה חברה, ולאחר מכן – תמלוגים מהמכירות כל חודש. בנוסף, לרוב הזכיין משלם את העלויות המתלוות לרבות הקמתו של הסניף.

תחום הזכיינות מתאים למי שאינו מעוניין לעבוד עבור אחרים, מי שאינו פוחד לעבוד שעות ארוכות ומי שיש לו יכולות תקשורת וניהול גבוהות. זהו תחום שמאפשר לזכיין להיות עצמאי, ויחד עם זאת מספק את הביטחון ואת הגיבוי של חברה גדולה.

יתרונות וחסרונות של זכיינות
כמו בכל שיטה, גם לשיטת הזכיינות יתרונות וחסרונות אותם כדאי לקחת בחשבון לפני שנכנסים להרפתקה כזו.

יתרונות
מדובר בפתיחת עסק עצמאי בעל סיכוי קטן מאוד ליפול, כיוון שמאחורי הזכיין עומדת חברה מוכרת, מנוסה ומבוססת עם קהל לקוחות קיים. בנוסף, החברה מספקת תמיכה מקצועית ומשאבים הנמצאים ברשותה. מכיוון שיש לה אינטרס בהצלחת הסניף, היא מעניקה לזכיין רשת בטחון. הוצאות רבות נחסכות בשל העובדה שכבר קיים פרסום למוצרים, קיים מערך לוגיסטי ותפעולי והניסיון והידע להם זקוק כל יזם מתחיל הינו זמין.
בנוסף, מכיוון שלעסק החדש יש מותג מוכר והסיכון הוא קטן, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים לעיתים מגלים גמישות ומעניקים אשראי משתלם יותר.

חסרונות
כמו בכל פתיחת עסק, הסיכון בכל זאת קיים. בשל התשלום לחברה על רכישת הזיכיון והתמלוגים החודשיים, העלויות גבוהות יותר מאשר בפתיחת עסק רגיל. זהו אמנם עסק עצמאי – אך לא לחלוטין: הזכיין עדיין כפוף למזכה ומחויב לסטנדרטיים מסוימים, לשיטת העבודה של החברה, למדיניות שלה ולדרישות השונות.
עם זאת, כאשר נערכים מראש לתרחישים האפשריים ופונים לאנשי מקצוע מתאימים אשר מסייעים מתחילתו של התהליך, ניתן להתגבר על רוב החסרונות.