EN
זכיינות מומלצת

כיום עוד ועוד בעלי עסקים מחפשים אפיקי השקעה ופתיחת עסקים משגשגים למקסום רווחים. אחד העסקים הידוע מכל הינו פתיחת עסק על בסיס זכיינות. לא מעט פעמים עולה השאלה מה היא זכיינות מומלצת? והיכן הכי כדאי להשקיע את כספינו מבלי לייצר סיכונים גבוהים לחוסר הצלחה ואובדן ההשקעה.

זכיינות מומלצת תהיה מענה חיובי על מספר שאלות מפתח: האם היחסים של זכיינים קיימים עם הרשת המזכה טובים ושוטפים ללא בעיות מיוחדות? האם הנתונים מצביעים כי הזכיינים הקיימים ברשת המזכה מרוויחים באופן ראוי ומתמיד? האם המודל העסקי של הרשת הוא לשביעות רצונך? האם החופש הניהולי הקיים מאת הרשת המזכה מעניק לך יצירתיות בפיתוח העסק? שאל את עצמך ועשה בדיקה מקיפה לגבי שאלות אלו כבר בתחילת הדרך.

מענה על שאלות אלו לרוב יגדיר לך האם הזכיינות אליה אתה נכנס מומלצת לך אם לאו. יזמים מסוימים מעדיפים חופש יצירה ויוזמה בבית העסק שלהם ולכן לאלו הפרמטר של מידת הקשיחות של מדיניות החברה הינו חשוב ביותר, אחרים מחפשים שותפים הוגנים לעשייה וסיפורי עבר על רשתות שמהרו לתבוע זכיינים או לנסות ל”להפתר” מהם יעוררו אצלך חשש להיכנס לשותפות עמם ללא כל קשר לגודל המותג והמוניטין של החברה.

בסופו של יום הפרמטר החשוב ביותר הוא כמות ההשקעה מול הרווח הצפוי, זכיינות מומלצת תמיד תהיה כזו בה אתה משקיע פחות ולומד מנתוני זכיינים אחרים כי הם מרוויחים באופן יציב. המטרה המרכזית של היזם הינה לכסות את ההשקעה במינימום זמן ולצאת לדרך בה ניתן להתפרנס ולהרוויח בכל חודש בחודשו. לכן זכיינות שמבטיחה רבות ללא גיבוי מסמכים או זכיינות שתצריך ממך השקעת ענק כבר בתחילת הדרך, לא בהכרח שהיא זכיינות מומלצת, בטח לא ליזמים בתחילת דרכם שהמשאבים הכלכליים שלהם מוגבלים.

זכיינות מומלצת

יזמים רבים בנשמתם הנכנסים לראשונה לתחום העסקים רוצים לעשות זאת בתנאים נוחים ובטוחים ככל האפשר. אחת הדרכים הטובות היא קבלת זכיינות מומלצת באחד מהתחומים המובילים בתחום שביניהם ניתן למצוא: מסעדות, בתי קפה, גלידריות, חומוס ומזון מוכן אחר, אופנה הכוללת ביגוד ונעליים, סלולאר, בתי מרקחת ועוד. רצוי לכל יזם כזה להגיע עם ניסיון שצבר כמנהל או עובד באחת התחומים. כך, הוא יכיר טוב את התחום מבחינה מקצועית וטכנית. החברה נותנת הזיכיון תשלים לו ידע על ידי השתלמות באחד מהסניפים שלה, וגם תלווה אותו בתחילת הדרך, ואף לאחר מכן.

לכל זכיינות מומלצת יש תנאי קבלה והתקשרות שחייבים לקבלם, בין אם מדובר בזכיינות מסעדה או זכיינות לתחנת דלק. הם נקבעים בחוזה מפורט עליו חותמים. ראשית, יש לשלם לחברה סכום כספי שאיננו מוחזר עבור קבלת הזיכיון. בנוסף, שני תשלומים קבועים מדי חודש. הראשון הוא תמלוגים הנקבעים על פי אחוז מסוים מהמכירות, ובנוסף, סכום קבוע עבור פרסום, תמיכה, ייעוץ וליווי כללי. כמו כן יש לרכוש את המוצרים ממנה או דרכה ולנהל את הסניף על פי מדיניותה. כל צד מרוויח מהעסקה. היזם אשר מוכר כבר בתחילת הדרך מוצר או שירות ידוע ובעל מיתוג והחברה המקבלת סכומי כסף מבלי להיות מעורבת בניהול הקשה והשוטף של הסניף.

יש יתרונות נוספים ליזם. סניף של חברה ידועה ממוקם במקום עם תנועת קהל ערה, בין אם זה בקניון מוביל או ברחוב ראשי וכדומה. הדבר מבטיח מכירות גם לקהל מזדמן ולא רק לזה המושבע. ההסכם לזכיינות מוכתב על ידי החברה שהיא הדומיננטית בהתקשרות. יחד עם זאת, מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין לענייני זכיינות בעל מוניטין אשר יודע להשיג, גם בנסיבות אלו, הישגים חשובים ללקוח. כל הקלה או הסכמה של החברה לטובת לקוחו יכולה להיות בעלת משמעותי כספית גבוהה לטווח שנים.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש