EN
הפרות חוזה זכיין

תנאי חוזה זכיין

זכיינות הינה דרך התקשרות עסקית מיוחדת ונפוצה. היא מקובלת בענפים שונים כמו: מסעדנות, בתי קפה, מזון,  הלבשה והנעלה, סלולאר, מוצרי צריכה ועוד.

תנאי הזיכיון נקבעים במשא ומתן בין שני הצדדים ומוצאים ביטוי מעשי וחוקי בהסכם הנחתם. ההסכם מוכתב  על ידי הרשת נותנת הזיכיון הרוצה לשמור על מעמדה וזכויותיה. הוא נכנס לתוקף רק לאחר שהזכיין משלם לרשת סכום ראשוני וחד פעמי עבור קבלת הזיכיון. המשך הפעילות מתנהל על פי הוראות ההסכם.

הפעילות המשותפת עשויה להתנהל היטב לאורך זמן, אבל עלולה גם להיפגע עקב הפרות חוזה זכיין. שני הצדדים יכולים להפר סעיפים בהסכם. יחד עם זאת, האפשרות שהזכיין עצמו יפר סעיפים שונים גבוהה יותר ומתקיימת בנסיבות שונות. כך, עקב מצב בו אינו מצליח להרוויח, רצון לייצור רווח נוסף על חשבון הרשת וכדומה. מבחינים בהפרות מהותיות ואחרות שהינן שוליות יותר. ההפרות המהותיות הן כאשר הוא אינו מעביר כספים שוטפים חודשיים, או רק את חלקם, כאשר הוא אינו מנהל את הסניף בהתאם למדיניותה, חורג ממנו בצורה בוטה, אינו רוכש ממנה מוצרים כמתחייב מהסכם, יוצר תחרות מולה ועוד.

הפרות חוזה זכיין – מה עושים

הפרות קלות במסעדות, למשל, הם שינוי בשעות פתיחה, (כאלו שלא פוגעים בקדושת השבת) שינויים מסוימים בתפריט המוגש כדי להתאימו לאוכלוסיית האזור ועוד. הפרות מהותיות עלולות לגרום להפסקת חוזה, להוביל לקנסות, לתביעות משפטיות וכדומה, ואילו על ההפרות קלות ניתן, לעיתים, לדון ולהתגמש למען המשך פעילות משותפת. ככלל, רצוי להימנע מהפרות ולנסות להגיע להבנות בדרך של משא ומתן או פטור סוג להסכמי זכיינות. מומלץ להיעזר בעורך דין בעל מוניטין בסיטואציות שונות. כך בעת משא ומתן על קבלת הזיכיון ועריכת החוזה בגינו, במצבים של חילוקי דעות ועוד. ייעוץ נכון מצידו יכול למנוע כניסה לבעיות כאלו.

לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:

לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:






    אודות הכותב

    עו"ד אודי דנהירש

    ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

    עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

    קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש