EN
איך להיות זכיין

זכיינות היא אחת מהשיטות המקובלות לעשיית עסקים.  חברה בעלת מוניטין מעוניינת לפתוח סניפים רבים במקומות שונים בארץ, וחלקם בשיטת הענקת זיכיונות. זכיין הוא בעל העסק אשר רוצה להקים חנות או סניף של החברה ומוכן לשלם לה תמלוגים עבור כך. על מנת להיות זכיין הוא צריך לפנות לנציגות החברה ולהציע מועמדות. במידה והיא מתקבלת מתחיל תהליך של משא ומתן המסתיים בעריכת הסכם מסודר שבו נכתבים כל התנאים לעסקה.

התנאים מקובלים וידועים. הזכיין משלם לפירמה סכום כסף ראשוני עבור הזכות לקבלת הזכיינות. לזכיינות מחירים שונים בבהתאם לעסק ממנו רוכשים את הזיכיון. הכסף הינו בתמורה למוניטין, לתמיכה, לפרסום הקיים של הפירמה וכדומה. במידה והזכיין מחליף זכיין אחר שהפסיק פעולתו או שפעילותו הופסקה, הוא ייכנס לנעליו בתנאים שייקבעו. במידה ורוצים לפתוח מקום חדש אזי ייבחר מקום מתאים והזכיין יצטרך להשקיע כספים נוספים בשיפוצו ובהתאמתו למטרות העסק. מעתה ואילך ינוהל הסניף על ידו תחת סטנדרטים מסוימים המקובלים בפירמה, מדיניותה והדרישות השונות שהיא מציגה. הזכיין אמור לשלם לה סכום חודשי שנקבע על פי אחוזי מכירות או על פי קריטריונים אחרים המוסכמים ביניהם.

צריך לומר, כי לכל עסק יש גמישות ובעל הזכיינות יכול לערוך שינויים בהסכמה על מנת להתאים את הפעילות לקהל היעד באותו אזור. במרבית המקרים נבחרים סניפים הממוקמים במקומות אשר תנועת הקונים בהם רבה, כך בקניונים, במרכזי מסחר, ברחובות מרכזיים בערים הגדולות ועוד. קבלת זכיינות של פירמה ידועה מבטיחה הגדלת הסיכויים להצלחה בזכות התמיכה הלוגיסטית והכללית שלה. שכן, החברה המעניקה את הזכיינות מעוניינת להצליח. ניתן לערוף שינויים שמקובלים על שני הצדדים בהסכם זכיינות.על מנת להשיג את התנאים הטובים ביותר מומלץ להיעזר בייעוץ של עורך דין המתמחה בעסקי וחוזי זכיינות. חוזים כאלו נכתבים, לרוב, מנקודת מבטה של הפירמה, אבל עו”ד ממולח יכול לנסות להשיג שינויים הנוחים ללקוחו.

השימוש בעו״ד זכיינות הוא מהותי והכרחי למען אלו שרוצים לעבור את התהליך על הצד האופטימלי ביותר, למנף את האסטרטגיה שלהם ולהיות בטוחים שהם מקבלים את התנאים האידיאלים.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש