EN
זכיינות: מחירים ופרטים נוספים

כמה עולה להקים עסק עם שיטת הזכיינות? על פניו זוהי שאלה פשוטה אבל בעולם תחרותי ודינאמי כמו זכיינות, מחירים הם בין הנושאים האחרונים שאנשים מוכנים לדבר עליהם. מהי, אם כן הדרך להגיע לתשובה מוסמכת? התשובה שאנחנו מציעים היא: לחקור, ללמוד ולהתייעץ עם מומחים שצברו ניסיון בזכיינות. מחירים מדויקים אולי לא יהיו בידיכם בסיומו של התהליך, אבל סביר מאוד להניח שתוכלו לקבל תמונת מצב עדכנית, שתאפשר לכם להבין את סדרי הגדול של המחירים, להעריך את ההזדמנויות והסיכונים הכלכליים הכרוכים בהקמת עסק בזכיינות, כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות. במאמר זה רצינו להפנות את תשומת לבכם לכך שרכישת הזכיינות תהיה רק חלק מכלל ההוצאות שלכם.

מה זה זכיינות

זכיינות נחשבת לשיטת התקשרות עסקית טובה ומומלצת בענפי פעילות שונים במשק.

כך בנושאי מסעדנות, מזון, סלולאר, מוצרי צריכה ועוד. הסיטואציה העסקית הזאת נוצרת כאשר רשת גדולה ובעלת מוניטין מוכרת ליזם את הזכות לשווק שירותיה ומוצריה בסניף קיים או חדש. השיטה הנ”ל טובה לשני הצדדים המפיקים ממנה תועלת כלכלית ואחרת. הרשת עצמה מרחיבה את פעילותה מבלי לעסוק בניהול ומבלי להשקיע כספים גדולים מדי. היזם מקבל אפשרות למכור מוצרים ממותגים וידועים שלה כבר בראשית פעילותו בזכיינות מותגים למכירה. לכל צד יש זכויות והתחייבויות הנקבעות בהסכם מסודר.

זכיינות בישראל

זכיינות הפכה בשנים האחרונות לשיטה עסקית פופולרית יותר ויותר בישראל. מותגי זכיינות בינלאומיים רבים נכנסו לשוק הישראלי, וגם חברות מקומיות החלו לזכיין את המודלים העסקיים המצליחים שלהן. ענף הזכיינות בישראל מוסדר בחוק הזכיינות אשר נחקק בשנת 1999. החוק מגדיר זיכיון כקשר עסקי בו מעניק המזכה זכות שימוש במותג, במודל העסקי ובמערכת ההפעלה שלו לזכיין בתמורה תמורת תשלום ראשוני ותמלוגים שוטפים. החוק מחייב שכל הסכמי הזיכיון יהיו בכתב וכי גילויים מסוימים יימסרו לזכיין לפני חתימת ההסכם.

אחד היתרונות המרכזיים בפתיחת זיכיון בישראל הוא התמיכה והתשתית החזקה העומדת לרשות הזכיינים. איגוד הזכיינות הישראלי הינו גוף המקדם את פיתוח תעשיית הזכיינות בארץ ומעניקה תמיכה לזכיינים. הגוף מציע מגוון שירותים, כולל תמיכה בשיווק ותוכניות הדרכה.

יתרון נוסף של זכיינות בישראל הוא חסמי הכניסה הנמוכים יחסית לפתיחת עסק מסורתי. מזכים מספקים לזכיינים מודל עסקי מוכח, מותג ותמיכה מתמשכת, שיכולים לעזור להפחית את הסיכון לכישלון. בנוסף, הכלכלה החזקה ומעמד הביניים הצומח בישראל מספקים סביבה נוחה לעסקים.

עם זאת, חשוב לחקור היטב ולהעריך את הזדמנות הזיכיון לפני קבלת החלטה. מומלץ לזכיינים פוטנציאליים לבצע בדיקת נאותות יסודית, לרבות בקשת גישה לדוחות הכספיים של הזכיין בהווה ושיחה עם זכיינים של אותה רשת בעבר. כמו כן, מומלץ לפנות לעורך דין זכיינות אודי דנהירש טרם חתימה על חוזה ואף בשלב הבדיקות.

מבחינת סוגי הזכיינות הקיימים בישראל, יש מגוון רחב לבחירה, לרבות קמעונאות, מזון ומשקאות ועסקים מבוססי שירות. חלק ממותגי הזיכיון המוכרים שיש להם נוכחות בישראל כוללים את מקס סטוק, ארומה, גולדה ומתגים בינלאומיים כמו מקדונלדס, זארה ועוד.

פתיחת זיכיון בישראל יכולה להיות הזדמנות עסקית מתגמלת ומשתלמת, אך חשוב לחקור ולהעריך היטב את ההזדמנות לפני קבלת החלטה. עם תמיכה של ארגונים כמו IFA וסביבה כלכלית נוחה, זכיינות בישראל יכולה להיות דרך מוצלחת להיכנס לעולם העסקים.

מהן התחייבויות הזכיין

היזם מתחייב לשלם תמורת קבלת הזיכיון למכירה סכום כסף ראשוני שאינו מוחזר, ובנוסף, שני סכומים חודשיים. הראשון נקבע על פי אחוזים מהמחזור החודשי או על פי פרמטרים אחרים.  השני קבוע תמורת ליווי, פרסום ותמיכה אחרת. בעל הזיכיון מתחייב לרכוש את המוצרים מהרשת ולנהל את הסניף על פי מדיניותה. דוגמא לכך, היא התפריט במסעדה המוכתב על ידי הרשת. סניפים של רשת ידועה ממוקמים, לרוב, בקניונים מובילים (נחשבים כחנויות עוגן לקניון), ברחובות ראשיים ובמרכזי מסחר חשובים, כך, שהסניף החדש נהנה גם ממכירות לאנשים מזדמנים. כמו כן, מקבל הזכיין תמיכה מלאה מהרשת כולל הדרכה והשתלמות באחד מסניפיה.

צריך לזכור, כי מבחינת הזכיין מדובר על ניהול עסק בבעלותו לכל דבר ועניין הכולל השקעות כספיות בהקמה, ניהול כוח אדם, מערכת חשבונאית וכיוצא בזה. הניסיון והנתונים לאורך השנים מוכיחים כי סניף המנוהל היטב מכניס רווחים טובים לשני הצדדים, ובמקרים רבים, הקשרים העסקיים מתרחבים לסניפים נוספים, כך ששני הצדדים יוצאים נשכרים לאורך זמן.

רכישת זכיינות: מחירים שצריך לקחת בחשבון

הסכמי זכיינות מפרטים לרוב את התשלום החד-פעמי עבור רכישת הזכיינות, את הסכומים אותם נדרשים הזכיינים להשקיע בחנויות שלהם, ברכישת ציוד ומלאים, ואת גובה התשלומים החודשיים לרשת המזכה. הסכומים הללו, שנועדו להסדיר את מערכת היחסים העסקית בין הזכיינים לבין הרשתות המזכות, הן בדרך כלל מפורטים ומדויקים. אולם, כפי שזכיינים רבים למדו על בשרם בדרך הקשה, מחירי הזכיינות הם במקרים רבים גבוהים משמעותית מהמפורט בחוזה. מדוע? בגלל ההוצאות הנוספות.

זכיינות: מחירים שכדאי לשלם

הוצאה על עורך דין מקצועי שילווה אתכם במהלך החתימה על הסכם הזכיינות היא אחת המשתלמות ביותר שתוכלו לעשות. ייעוץ משפטי של מומחה בתחום הזכיינות שייצג אתכם מול הרשת המזכה, יעניק לכם את הביטחון שאתם כל כך זקוקים לו בעת חתימה על הסכם משמעותי כל כך. לייעוץ משפטי יש עלויות משלו, אבל בסופו של חשבון, אם תוותרו עליו, אתם עלולים לשלם מחירים גבוהים הרבה יותר.

זכיינות מחירים

עבור אנשי עסקים רבים, שיטת הזכיינות היא דרך מעולה לעשיית עסקים. היא טובה בעיקר, למי שאוהב אותה ויודע להתמודד עם המטלות הכרוכות בהתנהלות בה. היא בוודאי טובה לאנשי עסקים בתחילת דרכם אשר רוצים ביטחון כלכלי ותמיכה של חברה גדולה בעלת מוניטין. השיקולים הללו הם כבדי משקל, ובמקרים רבים, הם המכריעים. כל יזם יודע כי זכיינות מחירים עשויים להיות גבוהים, יחסית, כלומר, רכישת הזיכיון משמעותה תשלום חד פעמי מראש לחברה עצמה או לזכיין אחר אשר רוצה לפרוש מסיבותיו הוא. יחד עם זאת, אף אחד לא מבטיח הצלחה במקרה של פתיחת עסק עצמאי. הסיכון יכול להיות רב יותר במקרה השני.

 

יתרון נוסף לזכיינות רשתות הוא ההכשרה וההשתלמות שמקבל היזם טרם פתיחת העסק, ובנוסף, הליווי השוטף והפרסום לאורך כל ההסכם, ובעיקר, היכולת למכור מוצרים או שירותים של חברה ידועה ובעלת מוניטין מאפשרת הכנסות מיידיות כבר  בתחילת הדרך. יותר מכך, סניפי החברות המובילות בתחומם ממוקמים בקניונים מובילים, במרכזים מסחריים וברחובות ראשיים הומי קהל. הנהלות קניונים מבקשות הקמת סניפים אלו אצלם כדי ישמשו חנויות עוגן. כך, שכל סניף יכול ליהנות גם מלקוחות מזדמנים המגיעים לאזור.

הניסיון והתוצאות העסקיות מלמדים כי סניפים של חברות בעלות מוניטין המנוהלים היטב הינם בעלי שולי רווח טובים, וזאת, למרות התמלוגים החודשיים המשולמים לחברה. זכיינות מחירים נקבעים על פי פרמטרים שונים. בהם גודל הסניף, מיקומו, מהות השירותים או המוצרים הנמכרים, היקף המחזור הצפוי וכדומה. בסניפים חדשים ניתן לאמוד אותם. בסניפים קיימים המחליפים בעלויות ניתן לקבוע בצורה מדויקת יותר את המחיר הנדרש עבור קבלת הזיכיון. כמובן, שבכל מצב ניתן לערוך משא ומתן. מומלץ להיעזר בעורך דין עסקי בעל ניסיון בתחום המיוחד הזה. הוא יהיה מעורב בהסכם ויסייע רבות.

זכיינות הינה שיטת ניהול עסקים מקובלת בישראל ובעולם. ביסודה, מדובר על שיתוף פעולה עסקי בין רשת מצליחה ובין יזמים אשר מבקשים להיות זכיינים שלה. היא מקובלת מאוד בענפי מסעדנות, בתי קפה, מזון, מוצרי צריכה, רפואה, סלולאר ועוד. הרשת שלה יש מספר רב של סניפים בניהול עצמי, מבקשת להתרחב בדרך זאת מבלי להיות מעורבת בניהול סניף הזכיין. יחד עם זאת, היא מחייבת אותו לניהול על פי מדיניותה ולרכישת מוצרים ממנה. היא גם גובה ממנו תשלומים חד פעמיים שלא מוחזרים עבור מתן הזיכיון ושני תשלומים חודשיים. הראשון, תמלוגים באחוזים ממחזור המכירות והשני סכום קבוע עבור פרסום שהיא מבצעת, ליווי וכדומה.

 

כל יזם הרוצה לעבוד בשיטה כזאת חייב לבדוק כדאיות ויתרונות. זכיינות מחירים נקבעים על פי גודל הסניף, מיקומו, מצבו העסקי ועוד. עבור סניף חדש המחירים יהיו נמוכים יותר מאשר סניף תוסס, קיים ורווחי בעת שהוא מועבר מיד ליד. זכיין בראשית הדרך יכול להפיק יתרונות רבים. בראשם היכולת למכור מוצר או שירות מבוקש ובעל מוניטין. יתרונות אחרים הם הדרכה וההשתלמויות שהוא עובר בסניפי דגל של החברה המאפשרים לו להגיע בשל לניהול העסק הפרטי שלו. בנוסף, הוא מקבל סניף במקומות מבוקשים המספקים לו יכולת למכור גם ללקוחות מזדמנים.

צריך לזכור, כי מדובר בניהול עסק לכל דבר. ההשקעות הראשוניות חלות עליו ומתוספות לסכומים המועברים לרשת. בנוסף, עליו לנהל את הסניף בצורה אופטימאלית כולל העסקת כוח אדם, ניהול מערכת חשבונות ועוד. כל אלו מחייבים השקעה רבה מצידו. מומלץ שהוא ייכנס להסכם כזה עם ניסיון קודם בתחום ועם יכולות ניהול טובות וחוש עסקי מפותח. כמובן, שהוא חייב לקבל ייעוץ וליווי מעו”ד זכיינות בעל ניסיון בתחום היכול לסייע לו בקבלת הטבות ושדרוגים בהסכם מול החברה.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש