EN
קניית זכיינות: דברים שחייבים לדעת

החלום לפתוח עסק עצמאי, בלי לתת דין וחשבון למנהלים, וליהנות משליטה מלאה בעתיד העסק משותף ללא מעט ישראלים. ברוב המקרים הוא נשאר בגדר חלום רחוק ששב ועולה מחדש מפעם לפעם, בעיקר בשל החשש מאותם סיכונים בפתיחת עסק המוכרים לכולנו, אולם יזמים רבים הפכו אותו למציאות. בין אם באמצעות פתיחת עסק עצמאי משלהם ובין אם באמצעות קניית זכיינות של רשת גדולה.להקמה של עסק עצמאי יש לא מעט יתרונות, בכל מה שקשור לעצמאות ושליטה, אבל מצד שני הקמה של עסק עצמאי נושאת עמה לא מעט סיכונים – עיון קצר ברשימת העסקים הקטנים שנסגרו השנה יעיד על כך. קניית זכיינות לעומת זאת, למרות שגם היא אינה חפה מחסרונות, היא דרך נהדרת להקים עסק עצמאי בסיכון נמוך יחסית. איך זה עובד? הישארו איתנו. כבר מתחילים.

יותר עצמאות, פחות סיכונים

קניית זכיינות היא למעשה רכישה של סימנים מסחריים ושיטות עסקיות מוכחות מחברות גדולות ומוכרות, תמורת דמי זכיינות קבועים ותמלוגים חודשיים הנגזרים ממחזור המכירות של העסק. במקום לבנות עסק מאפס, קניית זכיינות מאפשרת ליזמים לפעול כעצמאים ויחד עם זאת ליהנות מחיבור לחברה גדולה ומוכרת. אמנם, במסגרת הסכמי זכיינות, נדרשים הזכיינים לעמוד בשורה ארוכה של מחויבויות מול החברה המזכה, להקים את החנות שלהם על חשבונם ולהשקיע בלימוד שיטות הפעולה של החברה, אולם בסופו של דבר, הסיכונים שהם לוקחים על עצמם קטנים מאלה של בעלי העסקים העצמאיים.

אולי יעניין אותך גם:

קניית זכיינות: טיפים אסטרטגיים

  • תחום העיסוק – זה נשמע טריוויאלי, אבל אם אתם מרגישים קרובים יותר לעולם המזון, סביר להניח כי קניית זיכיון של רשת מזון, תתאים יותר להעדפות שלכם מאשר קניית זיכיון של רשת אופנה. אם אתם מתכוונים לבלות בעסק שלכם כל כך הרבה זמן, כדאי שתוכלו ליהנות ממנו.
  • מיקום, מיקום, מיקום – המיקום הוא אחד המרכיבים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הצלחה של עסקים. איפה עדיף לפתוח את העסק? במרכז קניות חדש ונוצץ שעתידו אינו ברור? ברחוב ראשי? כמה עסקים דומים פועלים בסביבה? כמה לקוחות פוטנציאליים גרים ועובדים באזור? אלה רק חלק מהשאלות עליהם מומלץ לענות לפני פתיחה של עסק בזיכיון.
  • המותג – אם היינו יכולים לחזות מראש הצלחות או כישלונות של מותגים שונים, קניית זיכיון הייתה תהליך פשוט מאוד. אל תשכחו כי למצבה של החברה המזכה יש השפעה מכרעת על סיכויי ההצלחה של הזכיינים שלה, לכן מומלץ לעקוב אחר הביצועים של החברות המזכות בעבר, ועל דרכי ההתמודדות שלהן עם משברים.

קניית זכיינות: לא לכל אחד

קניית זכיינות עשויה להיות צעד ראשון לחיים עצמאיים, מאתגרים ומרתקים, אולם היא אינה מתאימה לכל אחד. איך תוכלו לדעת אם קניית זכיינות היא הצעד הנכון עבורכם? לפני שאתם יוצאים לדרך, מומלץ שתתייעצו עם בעלי עסקים בזכיינות, ועם אנשי מקצוע בתחום. אנחנו במשרד עורכי הדין אודי דנהירש ושות’, נשמח להעניק לכם ייעוץ משפטי תומך החלטה וללוות אתכם בתהליכים השונים.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש